Ik wil graag starten met yoga, maar ik weet niet zo goed hoe…
Waar moet ik beginnen? Ik ben totaal niet lenig of flexibel… Dit zijn met regelmaat vragen die ik krijg van mensen.
Het beeld wat vele mensen van yoga hebben, komt totaal niet overeen met hoe het echt is. Met al die foto’s van ingewikkelde houdingen en zo… Terwijl yoga thuis voor iedereen toegankelijk is.

Wanneer je net begint wil je voldoende uitleg en ondersteuning krijgen en starten met de houdingen die prima te doen zijn. Naarmate je wat langer aan yoga doet zal je merken dat je in andere houdingen ‘groeit’.
De houdingen zijn echter niet het enige element van yoga. Ademhaling en aandacht in het moment zijn minstens zo belangrijk. Combineer deze elementen en je kunt ervaren hoe fijn yoga voor jou is.

Het doel van Online Yoga is om yoga voor iedereen te laten zijn. Om het toegankelijk te maken voor elk niveau, maar ook voor elk moment.

Yoga thuis

Yoga thuis in je eigen omgeving is voor veel mensen dé uitvinding. Je kunt het doen op je eigen moment, in je eigen omgeving, niemand die naar je kijkt of op je let zodat je je gedurende de lessen helemaal op jezelf kunt richten. Daarnaast bespaart het tijd, energie en geld. Genoeg redenen dus, maar hoe begin je?

Online yoga is hier ideaal voor. Stap voor stap wordt je meegenomen in de yogahoudingen.
Als beginner met beginnerslessen of zelfs met een 12-weekse beginnerstraining. Maar ook voor mensen met ervaring is er een ruim aanbod van medium, gevorderd en expert lessen.

Wat heb je nodig?

Yoga kun je in principe overal en altijd uitvoeren. Wanneer je yoga-oefeningen wilt doen, zijn er wel een paar punten waar je beter even aandacht aan kunt besteden.

  • Zorg dat je een plek hebt waar je je les kunt doen zonder dat je gestoord wordt.
  • Zorg voor voldoende ruimte. Het is prettig om je oefeningen op een wat zachte en toch stevige ondergrond te doen. Een yoga-matje is hierbij een aanrader.
  • Draag gemakkelijke kleding, zoals een T-shirt, een legging of een lekker en los-zittende broek. Doe bij voorkeur de yogahoudingen op blote voeten of anders met sokken aan. Schoenen zijn af te raden!
  • Doe een yogales zo vaak je wilt. Aan te raden is wel om dit regelmatig te doen. Begin niet te ambitieus. Laat je lichaam wennen aan de houdingen.

Reserveer een bepaalde tijd op een bepaalde dag of dagen om een yogales te gaan doen. Maak het een belangrijke afspraak met en voor jezelf.

De les

Een yogales is opgebouwd uit meerdere oefeningen. Vaak wordt er gestart met een rustgevende oefening om je focus naar het moment te verleggen. Daarna wordt de les opgebouwd met losmakende oefeningen. Deze oefeningen gaan over in buigingen, draaiingen, balans houdingen en omgekeerde houdingen. Aan het einde wordt de les vaak afgesloten met een ontspannende oefening.

Iedere yoga oefening bestaat uit de volgende vier fases:

  1. Je begint in een neutrale houding
  2. Je beweegt je gecontroleerd en rustig in de yoga-houding. Forceer dit niet, het ervaren van de beweging en de houding zelf is belangrijker dan hoe ver je komt.
  3. Je blijft enige tijd in de houding en brengt eventueel de aandacht naar de plekken in je lichaam waar je spanning voelt.
  4. Je eindigt weer in een neutrale houding. Hier ga je na wat de uitwerking van de houding is.

Gedurende de les zal je erop gewezen worden, maar blijf ademen! Negen van de tien keer staan mensen in allerlei yoga houdingen, alleen vergeten ze te ademen. Zonder adem geen yoga. Zoek het spanningsveld binnen een yoga-houding op en focus je op de ademhaling. Adem via de buik ademen en voel of dat je bij iedere uitademing meer ruimte krijgt.

Belangrijk:
Luister altijd naar je eigen lichaam. Zeker in het begin, maar ook wanneer je ervaren bent is het onontbeerlijk om naar je eigen lichaam te luisteren. Ga zo ver, snel of langzaam als je eigen lichaam toe laat. Yoga hoort geen pijn te doen! Ga op zoek naar de spanningsgrens in het eigen lichaam. Met deze grens ga je aan de slag. Hier richt je je op de ademhaling. Forceer jezelf nooit in een positie die te ver of te moeilijk is voor jouw lichaam.

Wanneer je meer ervaren bent met yoga, zal je merken wat welke houding of les met je doet. Hierdoor kun je na verloop van tijd zelf bepalen waar je lichaam op dat moment behoefte aan heeft en hier de les op uitkiezen.


Wil jij yoga thuis gaan uitproberen?

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om met een goede basis aan de slag te gaan met yoga èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.