Yoga en hardlopen samen is een perfecte combinatie. Waar hardlopen je lichaam en je conditie versterkt, voorkomt en yoga blessures en spierpijn. Daarnaast verbetert het je concentratie, je ademhaling en vergroot je plezier.

Het lijkt een wereld van uitersten: yoga en hardlopen. Hardlopen gericht op uithoudingsvermogen, doorzetten en doorgaan. Yoga waarbij je juist op zoek gaat naar aardigheid naar jezelf. Toch ligt in deze uitersten juist de combinatie.

Hardlopen zorgt er namelijk voor dat de spieren korter worden, doordat ze langdurig eentonig belast worden. Tijdens yoga worden je spieren juist weer verlengd.

Ontspanning, balans, meer regie over je ademhaling zijn elementen die yoga bewerkstelligt en wat het gemak van hardlopen bevordert. Daarnaast zorgt de flexibiliteit en kracht die je tijdens je yogabeoefening creëert ervoor dat blessures voorkomen worden.

Lichaamshouding
Dagelijks zitten we veel en ook nog niet met de beste lichaamshouding. Dit zorgt voor spanningsopbouw in de bewegingsspieren: de grote spieren in de nek, schouders en rug. De houdingsspieren (de kleine spieren rondom de wervelkolom, gewrichten, knieën, heupen en enkels) worden hierbij helemaal niet gebruikt waardoor ze verslappen.

Bijvoorbeeld: wanneer je voorover gebogen zit, dan moeten je spieren in je nek en schouders flink werken. Zet je je hoofd weer recht boven je romp, dan kun je je nek en schouders ontspannen. De kleinere houdingsspieren worden dan aan het werk gezet.

yoga en hardlopen

Wanneer je start met yoga en daarna gaat hardlopen, zal je merken dat je lichaam vrijer en flexibeler beweegt. Dit helpt je weer bij het hardlopen omdat het een bepaalde lichtheid en moeiteloosheid kan geven.

Voor het harlopen

Een aantal yogahoudingen voor het hardlopen helpen de spieren te ontspannen en de spanning los te laten. Daarnaast is het handig om je spieren rondom je wervelkolom te versterken (buik- en rug). Handige yogahoudingen voor het hardlopen zijn de brug, de plank en de zijwaartse plank. Daarnaast is het waardevol om even te gaan liggen en je ogen te sluiten. Neem dit moment om je lichaam en ademhaling tot rust te laten komen. Met de aandacht op je ademhaling kun je je gedachten tot rust laten komen. Dit kun je meenemen tijdens het hardlopen.

Tijdens het rennen

Adem door je neus
Yoga helpt je buikademhaling te stimuleren en te gebruiken. Hierdoor verbetert de zuurstofvoorziening in de spieren. Je zal minder snel verzuren en hebt minder last van steken in de zij.
Juist bij inspanning zijn mensen geneigd om sneller en oppervlakkiger te gaan ademen. Dit zorgt voor meer spanning en minder zuurstof.

Vandaar tijdens het rennen: adem zowel in als uit door de neus. Dat zorgt ervoor dat de ademhaling weer laag in de buik begint, waardoor het een volledigere ademhaling wordt.

Adem je door je mond, dan komt dat vaak doordat je buiten adem raakt, te hard rent of je schouders te hoog optrekt.
Zorg er dan voor dat je uitademing langer wordt dat de inademing, dan ontspant extra.

Wees je bewust van je houding
Zorg ervoor dat je, ook wanneer je moe wordt, jezelf opstrekt alsof je kruin aan een touwtje omhoog wordt getrokken. Houdt het licht en overstrek jezelf vooral niet.

Geniet
Ren niet naar een doel, rennen ís het doel.

Na het rennen

Na het hardlopen zijn omgekeerde houdingen ideaal om spanning en pijn weg af te laten zwakken. Het voert het vocht uit je benen af.

En natuurlijk is het stretchen van je hamstrings, kuit- en scheenbeenspieren ook heel fijn. De hond, krijger I en II, de zijwaartse strekking en de zittende vooroverbuiging zijn hier ideaal voor.


Wil jij yoga en hardlopen ook combineren?

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om met een goede basis aan de slag te gaan met yoga èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Reactie verzenden