Winterdepressie, winterdip, herfstmoeheid, winterblues…bestaat het eigenlijk wel?

In de donkere maanden hoor je veel mensen over vermoeidheid, somberheid en passiviteit. Mensen zijn sneller geagiteerd en prikkelbaar, hebben meer behoefte aan slaap en ervaren soms concentratieproblemen. Deze symptomen worden vaak gekoppeld aan een winterdepressie…

Er is zelf een dag voor in het leven geroepen: ‘Blue Monday’ ook wel deprimaandag genoemd.

Maar bestaat deze winterdepressie eigenlijk wel? Volgens een onderzoek van de Oregon State University komt een winterdepressie niet zo vaak voor als men denkt. Onderzoeker David Kerr kwam tot de conclusie dat er wel iets vaker depressieve symptomen voorkomen bij de deelnemers in het begin van de winter, maar dat het effect is erg gering is.

Meer voor de hand liggend (voortkomend uit het onderzoek) is dat de wisseling van seizoenen effect heeft op de gemoedstoestand van mensen.

De dagen zijn korter, er is minder licht, de dagen zijn somber en koud en dan kunnen we ontregelt raken. Het natuurlijke dag- en nachtritme loopt niet meer gelijk met de biologische klok door de donkere dagen en vermoeidheid kan ontstaan. Ook is gebleken dat mensen in de winter minder ondernemen, minder naar buiten gaan en minder acties zijn en hierdoor minder plezier beleven. Resultaat is dat er bovenstaande klachten ontstaan.

Winterdepressie of niet: we kunnen gewoon last hebben van een winterdip.
In de winterperiode met deze, alsnog vervelende, symptomen spreken we niet over een depressie. Noem het een winterdip, want dat is het, een dip.

winterdip

Nu, wat kun je hieraan doen?

  • Haal daglicht binnen in je huis en op je werkplek.
  • Eet gezond, lekker veel groenten en weinig suiker.
  • Bedenk iedere dag drie positieve dingen. Dit zorgt voor een positieve(re) stemming.
  • Ga een paar keer per (werk)dag naar buiten. Een paar minuten daglicht doet wonderen!
  • Zorg voor regelmaat: ga op tijd naar bed en sta op tijd op.
  • Blijf onder de mensen; spreek lekker af en ga leuke dingen doen.
  • Bewegen helpt om te ontspannen en verbetert je stemming. Uit onderzoek van de Boston Universiteit bleek dat mensen die drie keer per week een uur yoga doen een beter humeur hebben en minder somber zijn.

Wil jij deze donkere dagen goed doorkomen?

Neem een abonnement en start met Online Yoga. Een heerlijke manier om met een goed gevoel (niet alleen) de donkere avonden door te komen; yoga helpt je de winter door.

Direct toegang >

Reactie verzenden