Het mooie aan yoga is dat iedereen aan yoga kan doen, ongeacht de mate van flexibiliteit, kracht, lenigheid of leeftijd. De meeste houdingen zijn door iedereen uit te voeren.
Belangrijk bij yoga is om jezelf in acht te nemen wanneer je een yogales volgt.

Het belangrijkste is:

Luister naar je eigen lichaam. Yoga hoort geen pijn te doen!

Wat je wel zult merken tijdens bepaalde yogahoudingen is dat je lichaam je grenzen aan geeft. Deze spanningsgrens is prima op te zoeken. Let wel: ga er NIET overheen.
Je kunt wel met deze grens aan de slag gaan. Door je op zo een moment te richten op je ademhaling zal je merken dat je hier vaak ruimte kunt creëren.

Herkenbaar in het dagelijks leven…

Want in het dagelijks leven kom je ook in situaties waarin je lichaam je grenzen aangeeft. Veelal gaan mensen dan toch door en over hun grenzen heen. Anderen gaan zo een situatie juist liever uit de weg en ontwijken bijvoorbeeld een confrontatie (met zichzelf of een ander).
Vandaar dat jouw reactie op de mat jou ook kan laten zien hoe je in het dagelijks leven om gaat met bepaalde situaties. En nog mooier: hier bewust mee aan de slag gaan op de mat zorgt ook voor een verandering in jouw dagelijkse leven.

Mag jij wat liever voor jezelf zijn en jouw grenzen aanvoelen en respecteren. En hierdoor soms ook eerder uit een yogahouding gaan?
Of mag jij de spanningsgrens aanvoelen, doorademen en ook respecteren en kijken wat het met jou doet?

Belangrijk is altijd:

Ga nooit óver je grenzen!

En forceer jezelf nooit in een houding of positie die te ver of te moeilijk is voor jouw lichaam.

Wanneer geen yoga voor jou:

Heb je een blessure? Raadpleeg dan eerst een (huis)arts alvorens je met yoga te start.

Hoewel yoga kan helpen in het geval van onderstaande kwalen, zouden deze lichamelijke toestanden ook voor een contra-indicatie kunnen zorgen. Het is verstandig om, als je jezelf herkent in (een van) onderstaande punten, eerst je huisarts te raadplegen.

  • Migraine (stevige, meestal terugkerende hoofdpijn)
  • Hartproblemen
  • Hoge bloeddruk
  • Gewrichtsproblemen
  • Pees- en spierproblemen
  • Problemen met de nek
  • Hernia
  • Verschoven ruggenwervels
  • Zwangerschap (in sommige gevallen)

Bij medische problemen is het altijd raadzaam om een arts van tevoren te raadplegen*.

*Online Yoga biedt geen medisch advies.


Wil jij ook deze opbouw en inhoud van yoga ervaren?

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om met een goede basis aan de slag te gaan met yoga èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Reactie verzenden