Vorige week was het de ‘International Stress Awareness week’ en deze week de ‘Week van de Werkstress’. En dat is niet voor niets…

In Nederland is de grootste reden van uitval op het werk door stress en burn-out klachten. De afgelopen jaren nemen deze aantallen alleen maar toe. En deze cijfers dragen een economische consequentie met zich mee, maar nog meer van belang is de consequentie voor mensen zelf. Niet meer de energie hebben en te moe zijn om te werken. De emoties die erbij komen kijken. Wel willen, maar niet kunnen…
En de herstelperiode is lang…

Gedrag wat erin is geslopen, het willen presteren, het goed willen doen, je verantwoordelijk voelen en hiernaar handelen. Daarnaast gaan onze gedachten als een razende tekeer en heb je eigenlijk nooit rust. Ook niet privé, want deze eigenschappen neem je hier ook mee.

Erik Matser, klinisch neuropsycholoog heeft aangegeven: ,,Mensen die gedurende hun jeugd opgroeien met aanhoudende stress ontwikkelen daadwerkelijk andere connecties in de hersenen, waarbij het angstcentrum sneller geactiveerd wordt en langdurend geactiveerd blijft. Dat gaat niet zomaar weg. De consequenties zijn vaak levenslang.’’

en

“In onze samenleving worden te veel mensen overvoerd met informatie. Tachtig procent van mijn eigen studenten geeft aan zelfs geen dag zonder mobiele telefoon en e-mail te kunnen. De hersenen blijven continu onder hoogspanning en kunnen dat voor een deel bij tal van jonge mensen niet verwerken.’’

 

Herstellen van stress en spanning

Je lichaam en geest hebben het nodig om te herstellen, in balans te komen en alle indrukken die je op een dag opdoet te verwerken. Het is niet vreemd dat yoga, meditatie en mindfulness de afgelopen jaren zo ‘hot’ is geworden. Er is behoefte aan de grote voordelen die dit oplevert.
Het ontspannen, rust in je hoofd krijgen en even opladen en nieuwe energie opdoen.

En dit is ook precies de reden waarom ik jaren geleden met Online Yoga ben gestart. Ook ik heb bijna twee jaar nodig gehad om te herstellen van mijn burn-out. Wat er in was geslopen, had lange tijd nodig om eruit te komen. En dat was vooral omdat toen nog niet echt duidelijk was wat hielp. Ik heb gaandeweg zelf ervaren wat heel goed hielp en ook wat de valkuilen zijn.

Yoga is voor mij een hele grote hulp geweest. Net als kijken naar mijn mindset, overtuigingen en gedachten.
Diverse trainingen hieromtrent hebben ervoor gezorgd dat ik mezelf écht leerde kennen en wat ik had gedaan waardoor het zover was gekomen. En mooier nog; om er weer uit te komen, te herstellen en me weer blij en energiek te voelen.

De komende weken zal ik dan ook mijn kennis, tips en ervaringen delen die jij hier ook in kunt zetten.

 

Preventie

Deze week van de werkstress staat preventie op de agenda. Een heel mooi onderwerp, want daar begint het.
We leven nu eenmaal in een drukke wereld. Maar hoe ga je hiermee om? En hoe blijf je voor jezelf zorgen?

Met Online Yoga bied ik de inspanning, maar ook de ontspanning die nodig is om in balans te blijven. Momenten waarop je voor jezelf kiest om ervoor te zorgen dat je gezond blijft en ook in het dagelijks leven in balans blijft en je energie behoudt.
Mensen die regelmatig op de mat staan, zitten en liggen ervaren meer rust in hun hoofd. Het zorgt ervoor dat spanning afneemt en je ook in het dagelijks leven hier beter mee om kunt gaan.

 

Yoga op jouw werk ter preventie?

Wil jij op je werk preventie van werkstress op de agenda willen zetten? Attendeer dan jouw werkgever op de mogelijkheden om yoga op je werkplek te integreren en kijk op deze pagina voor de mogelijkheden.

 

 


 

Wil jij alvast gaan ontspannen?

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om met een goede basis aan de slag te gaan met yoga èn ontvang je de GRATIS ontspanningsoefening.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

 

 

 

 

 

Reactie verzenden