Heb je ook weleens last van slapeloze nachten, nek en rugklachten, hoofdpijn of  loop je te kampen met chronische stress? Veel van dit soort dingen kunnen vermindert worden door bewust te worden van je ademhaling.

Ontstressen kan al door slechts op een paar momenten per dag ademhalingsoefeningen te doen. Het helpt je om je geest en lichaam te ontspannen het kan zelfs resulteren in beter slapen. En zo zijn er talloze voordelen waarom ademhaling belangrijk is voor je algemene welzijn. Hieronder staan er een aantal beschreven en toegelicht: 

Energieniveau stijgt

Door de verhoogde bloedstroom krijgen we meer zuurstof in ons bloed. Meer zuurstof leidt tot een hoger energielevel.


Verbetering van de doorbloeding

Als we diep ademhalen, helpt de opwaartse en neerwaartse beweging van het middenrif om de giftige stoffen uit het lichaam te verwijderen, wat de doorbloeding bevordert.


Betere lichaamshouding

Bewustwording van het lichaam zorgt voor een betere houding. Geloof het of niet, een verkeerde houding kan te maken hebben met een verkeerde ademhaling. Probeer het maar eens. Haal diep adem en voel hoe je lichaam zich tijdens de ademhaling aanpast. Wanneer je longen gevuld zijn met lucht, nodigt dit automatisch aan om je wervelkolom te verlengen.


Ontstekingsremmend

Diepe ademhaling verlaagt de zuurgraad in je lichaam , waardoor het lichaam glazuur produceert. Chronische stress verhoogt ook de zuurgraad in het lichaam. Ademhaling vermindert de zuurgraad, dit is nog een voorbeeld dat door de juiste ademhalingsoefeningen toe te passen je het lichaam kunt ontstressen.


ontstressen

Geen pijnstillers meer nodig

Bij iedere diepe ademhaling, komt er endorfine vrij in het lichaam. Positieve hormonen worden voelbaar en  het lichaam creëert zelf een natuurlijke pijnstiller.


Lichaamsontgifting

Bij iedere uitademing komt er kooldioxide uit ons lichaam. Dit is een natuurlijke giftige afvalstof. Bij een oppervlakkige ademhaling komen er minder afvalstoffen uit ons lichaam. Dit maakt het lichaam zwakker en kan tot ziektes of chronische stress leiden.


Het lymfatisch systeem wordt gestimuleerd

Omdat onze ademhaling de lymfe beweegt, kan een oppervlakkige ademhaling leiden tot een traag lymfatisch systeem dat niet goed ontgift. Door een diepe ademhaling kan het lichaam efficiënter werken omdat het de lymfe goed laat stromen.


Verbetert de spijsvertering

Ons spijsverteringsstelsel werkt sneller omdat er meer zuurstof in het lichaam binnenkomt. De darmwerking wordt gestimuleerd door de verhoogde bloedsomloop. De algehele spijsvertering wordt hierdoor verbeterd.


Ontspanning van lichaam en geest

Luchtwegen vernauwen zich op het moment dat je boos, gespannen of bang bent, omdat je spieren zich aanspannen en je ademhaling oppervlakkig wordt. Op dat moment krijgt je lichaam niet de hoeveelheid zuurstof die het nodig heeft. Een lange diepe ademhaling keert dit proces om, waardoor je lichaam en geest rustiger worden.


Wil jij ook ontstressen?

Wil je ook gezonder door het leven? Uitgerust wakker worden en gedag zeggen tegen uren lang piekeren. Ga ook aan de slag met deze ademhalingsoefening en ervaar direct de voordelen. 

    2 replies to "Ontstressen door middel van ademhaling"

    • Vivian

      Handige informatie. Dankjewel Sandra

Leave a Reply

Your email address will not be published.