Meditatie kan beter worden aangeduid als ontspanning. Het streeft naar een staat van sereniteit in lichaam en geest. Het bereiken van een balans tussen beide kan je leiden naar jezelf, jouw doel en innerlijke vrede. Wie kan dat niet gebruiken?

Mediteren is eigenlijk makkelijker dan je zou denken. De meeste mensen wel eens een vorm van meditatie meegemaakt: een geleide ontspanningsoefening, een moment bewust ademhalen en alleen hiermee bezig te zijn…

Het begint met aandacht te schenken aan de ademhaling. De praktische inspanning van meditatie is om volledig gefocust te zijn op de ademhaling. De aandacht op je ademhaling heeft als doel om je weg te houden van alle gedachten en gevoelens die opkomen. Hierdoor blijf je in het moment. Wanneer je dit vaker zal doen dan resulteert zich dat in innerlijke vrede, rust, kalmte en uiteindelijk geeft het je ook nieuwe inzichten.

 

Waarom mediteren?

De huidige wereld kan snel, leuk en opwindend zijn. Tegelijkertijd is het ook een uitdaging, veeleisend en soms beangstigend. Deze twee kanten van het leven produceren stress, emotionele reacties, angstgevoelens, zorgen en allerlei gedachten. Je lichaam en geest kan slechts een deel van dit alles verdragen. Na een tijdje bereik je als mens een punt waarop je helemaal vol zit. Gestrest, overspannen, burn-out…uit balans.

Er is geen magische pil beschikbaar om dit te elimineren. Het is de realiteit waar je mee om moet leren gaan. De enige die dat kan ben jijzelf. Simpelweg omdat iedereen elke situatie anders ervaart. Het antwoord ligt dus in jezelf. En één van de stappen om daar te komen is het leren en oefenen van meditatie.

 

Wat is meditatie precies?

Er zijn veel soorten meditaties.
De enige definitie die bij bijna alle typen past, is:

“Bewust je aandacht richten om je bewustzijnsstaat te veranderen.”

Meditatie gaat gewoon over aandacht… waar je de aandacht naartoe leidt en hoe het je bewustzijn verandert .

Traditioneel werd (en wordt) meditatie gebruikt voor spirituele groei. Dat wil zeggen het steeds bewuster worden. Je eigen innerlijk ontplooien, liefde en wijsheid in jezelf ervaren, de reis naar je Ware Zelf…je ziel.

Tegenwoordig is meditatie een waardevol hulpmiddel geworden voor het vinden van innerlijke rust, balans, ontspanning en stressverlichting in een veeleisende, snel veranderende wereld.

Meditatie kan worden gebruikt voor emotionele reiniging en balans, het verdiepen van je concentratie, creativiteit ontsluiten en innerlijke leiding vinden. Tijdens yogalessen wordt meditatie gebruikt om, terwijl je met lichaam in een houding bent, met je hoofd een ​​staat van ontspanning te bereiken.

 

Beginnen met mediteren

Het mooie van meditatie is dat er geen goed of fout gedrag is tijdens je meditatie. Het is jouw tijd voor jou. Iedereen verdient dit soort persoonlijke aandacht. Een moment dat je voor jezelf zorgt.

Dus wanneer je aan meditatie begint, leg je dan eerst je verwachtingen opzij en maak je geen zorgen om het ‘goed’ te doen. Er zijn oneindige mogelijkheden en geen vast criterium voor het bepalen van juiste meditatie. Het is wel handig om een paar dingen te vermijden.

  • Probeer niet te forceren dat er iets gebeurt.
  • Analyseer de meditatie niet te veel
  • Probeer niet je hoofd leeg te maken of gedachten weg te jagen.

Er is geen “juiste” manier om te mediteren, dus concentreer je gewoon op het proces en vind de beste manier voor JOU!

 

Tips om te gaan mediteren

  • Zoek een rustige, comfortabele plek om te mediteren. Je kunt zitten in een comfortabele stoel, op het bed, op de grond … overal waar het comfortabel is. Het is niet nodig om met gekruiste benen te zitten. Je benen kunnen elke comfortabele houding aannemen.
  • Elimineer zoveel mogelijk ruis en zoveel mogelijk afleidingen. Maak je geen zorgen over die dingen die je niet kunt controleren.
  • Wanneer je zit om te mediteren, ga dan comfortabel zitten, met je rug redelijk recht. Hierdoor kan de spirituele energie vrijelijk stromen, wat een belangrijk aspect van meditatie is. Je kan hierbij eventueel leunen tegen een stoelleuning, een muur of het hoofdeinde van je bed.
  • Als je om fysieke redenen niet rechtop kunt zitten of wanneer je gewoon deze voorkeur hebt, ga dan plat op de rug liggen. Let erop dat je handen in een comfortabele houding liggen.
 

Heb jij al ervaring met mediteren? Dan ben ik heel benieuwd hoe je hiermee bent gestart. Wil je je ervaring hier onderaan in de reacties delen?

Warme groet,
Sandra


 

Yoga is een mooie opstap naar meditatie.

Yoga leert je namelijk al technieken om je gedachten tot rust te laten komen en te focussen in het moment.

Wil jij dit gaat ervaren? 

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

 

Reactie verzenden