We hebben dingen niet in de hand. Hoe erg we ook ons best doen; controle is een illusie. Hoe lekker zou het zijn wanneer je kunt accepteren wat er is en dingen kunt laten zijn zoals ze zijn? Want dit geeft je ruimte en positiviteit.
Wil je weten hoe…lees dan snel verder.

Mensen hebben van nature een behoefte om controle te willen hebben. Het is prettig om een zekere mate van controle te hebben, daarmee schep je voor jezelf veiligheid, zekerheid, het helpt je om zelfstandig te kunnen zijn, om zelf te zorgen dat je je zaakjes goed op orde hebt.
Maar is het mogelijk om controle te hebben? Over je leven, over je gevoelens, je gedachten, je herinneringen, de dingen die gebeuren?

Op momenten dat de dingen gaan zoals jij dat graag hebt, zal het lijken alsof jij controle hebt over je leven – en tot op bepaalde hoogte zal dat ook zo zijn. Dat is een prettig gevoel, je krijgt daarmee het idee dat je daar zelf voor een deel aan hebt bijgedragen – en dat is ook zo. Het is prettig om zelf sturing te geven. Het kan je een gelukkig gevoel geven.
Maar op het moment dat de dingen even wat tegenlopen en er gebeurt iets negatiefs, dan zul je al snel het gevoel hebben dat je de controle kwijtraakt. Je kunt namelijk niet alles in de hand houden, je kunt niet alles van tevoren weten.

Het gaat er dus steeds om om een balans te vinden tussen vertrouwen op de goede afloop van de dingen om ons heen en een bepaalde sturing te hebben over de dingen waar je sturing aan kunt geven. Dit laatste zal voor iedereen verschillend zijn.

Wanneer je stopt met willen controleren, en start met waarderen en accepteren en dingen durft te laten zijn zoals ze zijn, brengt dat je rust, vrijheid en zelfs (hoe gek het ook klinkt) een gevoel van controle.

Leren loslaten geeft je meer controle

Vreemd genoeg kun je door de controle op te geven meer controle over je leven krijgen, simpelweg omdat je dingen gaat accepteren zoals ze zijn. Dit geeft rust, vrijheid en meer ruimte om te genieten van andere mooie dingen die gebeuren.

Leren loslaten geeft controle

Loslaten; hoe doe je dat eigenlijk?

Vertraag: neem letterlijk een lager tempo aan en kijk wat er gebeurt. Wanneer je dit regelmatig herhaalt, zal je zien dat er meer ruimte, leegte en rust ontstaat.
Laat los: leef meer in het hier-en-nu, kom tot het besef dat je niet alles in de hand kunt houden. Dat is ook niet nodig. Loslaten betekent niet alles onder controle willen hebben en willen plannen.
Heb vertrouwen: uiteindelijk (dat heeft tijd nodig) zal er – door los te laten en door te vertragen – een soort basisvertrouwen in je gaan ontstaan; een soort diep besef dat het wel goed komt.
Ontspan: ga wandelen, zoek dingen op die jou rust geven.
Gun jezelf tijd om hiermee aan de slag te gaan. Waarschijnlijk is het een patroon wat tijd kost om te veranderen. Wees niet te streng voor jezelf.

Voor mij heeft yoga een ontzettende belangrijke rol gespeeld om dingen los te laten. Het heeft me de steun gegeven om mijn aandacht steeds terug te brengen naar het hier en nu. En wanneer ik in het hier en nu ben, hoef ik me niet druk te maken over het verleden of de toekomst. Aanwezig zijn in het moment geeft vrijheid.

Warme yogagroet,
Sandra


Wil jij dit ook gaan ervaren?

Laat dan je gegevens achter en start met de basis. Ik mail je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om dit in je leven te integreren èn je ontvangt de GRATIS ademhalingsoefening om een goede start te maken met loslaten.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

    4 replies to "Leren loslaten geeft meer controle"

    • Monica Bastin

      Liefste Sandra
      Doe jij ook aan Yoga Nidra en Meditatie en Mindset
      Dat kan ook goed doen voor als je onrustig bent ?
      Het is wel zo dat de dingen op u kan af komen die ik niet zag aan komen ?
      En hoe je die bekijkt maar de meeste mensen maken het erg en je kunt dan u
      daar mee in gaan en laat je energie mee de vrij loop en dat neemt u af .
      En ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te relativeren .
      En dan voel ik mij veel beter .Maar als ik mee doe aan naar alles slecht te zien
      Heb ik echt geen zin om nog verder te doen en valt ook er veel tegen .
      Het heeft dus veel te maken van hoe neem je het aan . Laat het begrijpen en dan los laten . Ik ben zelf heel gevoelig en moet er zelf aan werken om los te laten .
      Daar mee zeg ik yoga yoga yoga doen en het voel beter aan .
      Warme Groet Monica Bastin

      • Sandra

        Hoi Monica,
        Jazeker doe ik aan meditatie en mindset. Zeker op het valk van mindset geef ik mensen veel mee.
        Ik geef hier veel trainingen in, maar ook met Online Yoga hoop ik dit mensen mee te geven.
        Ik zeg altijd: “Je geeft zelf betekenis aan je ervaringen.”
        Mensen denken vaak dat iets hen ‘overkomt’ en dat is ook in bepaalde mate zo.
        Maar HOE ga je er dan mee om?
        Dat is een keuze of kan je leren dat je daarin kunt kiezen.

        Heel mooi om te lezen dat je daar al mee bezig bent.
        Dat maakt het voor jezelf zo een stuk makkelijker.
        Al zal het vast niet altijd lukken: oefening baart kunst.
        Gewoon lekker doorgaan.

        Warme groet,
        Sandra

    • Renate

      sinds 2,5 jaar doe ik aan dru yoga en sinds december zit ik thuis met een burn-out. Het ging wat beter met mij maar toen kwam Corona en zette ieders leven op zijn kop. Ik had het gevoel terug bij af te zijn.
      Yoga helpt mij enorm om te ontspannen al word ik vaak erg emotioneel tijdens oefeningen. Zelfs het lezen van dit blog brengt mij in tranen omdat het zo herkenbaar is. De punten die jij beschrijft zijn echt een spiegel voor mij. Ik heb/had altijd haast, altijd alles onder controle, Op de toekomst heb ik geen grip. Echt ontspannen 1 uurtje in de week tijdens yoga. (nu ik thuis ben dagelijks in ieder geval ademhalingsoefeningen) Dank voor deze spiegel hier kan ik wat mee.

      • Sandra

        Hoi Renate,
        Zo ben ik ook ooit gestart met Yoga. Het is heel herkenbaar wat je schrijft.
        Bij yoga kwamen de emoties los. En laat ze er maar zijn… Het maakt je stap voor stap bewuster van wat goed voor jou is en wat je nodig hebt, maar ook welke dingen je achter je kunt laten en anders kunt (gaan) doen.
        Fijn dat ik daarin iets voor je heb betekend. Sterkte!
        Warme groet,
        Sandra

Leave a Reply

Your email address will not be published.