We zijn vaak gericht op anderen. Wat zou een ander willen? Wat zou de ander vinden of denken? Wat kan ik doen voor de ander?
In plaats van gericht op anderen, is het nu tijd om je bewust te richten op jezelf: Hoe ben jij lief voor jezelf?
 

Want laten we eerlijk zijn: je kunt goed voor een ander zorgen, maar je bewijst anderen geen dienst wanneer je jezelf overslaat. En lief zijn voor jezelf kun je leren. Vandaag dus een hele mooie dag om mee te beginnen.

Hier zijn 10 manieren om dit te doen. Probeer ze uit en kijk welke bij jou past.

 

1. Zeg eens volmondig ‘Ja’ tegen jezelf.

Ja zeggen tegen een ander is vaak gemakkelijker dan tegen jezelf. Tegen jezelf zeg je makkelijker ‘nee’, want dan komen er allerlei redenen achteraan. En dat terwijl ‘nee’ zeggen tegen anderen vaak een uitdaging is.

Tijd om vaker ‘Ja’ tegen jezelf te zeggen.
En misschien ook wel vaker ‘nee’ te zeggen tegen een ander…

 

2. Stop eens met van alles ‘moeten’.

Soms zet je jezelf vast doordat je van alles van jezelf ‘moet’.
Wees eens kritisch of iets echt ‘moet’ of dat je het ook even kunt laten.

Wat ook helpt: vervang ‘moeten’ eens door ‘kunnen’.
‘Ik moet het huis schoonmaken’ versus ‘Ik kan het huis schoonmaken.’. Je kunt hier nog steeds beslissen om het te doen wanneer het belangrijk voor je is. Echter heb je nu een keuze. Dat maakt je flexibel en zorgt ervoor dat àls je ergens voor kiest dat toch anders voelt.

 

3. Luister naar je eigen lichaam

Sta je wel eens bewust stil bij de signalen die jouw lichaam je geeft? Waar heb je behoefte aan? Aan beweging, een warm bad, een kop thee… Zeker in stressvolle periodes kom je zo gemakkelijker tot rust.

 

4. Omring je met fijne dingen

De omgeving wordt vaak voor lief genomen. Maar hoe lekker kan het zijn om tegen een zacht kussen te zitten, warme en gezellige kaarsen aan te hebben, prettige muziek aan te zetten en mee te zingen…
Juist wanneer je niet lekker in je vel zit of het druk hebt, sta je hier niet bij stil. En dat terwijl je het juist dan goed kunt gebruiken.

 

5. Geef jezelf complimenten

Hoe vaak zeg jij iets liefs tegen jezelf? Neem vandaag en morgen en de dag erna…eens bewust de tijd om jezelf complimenten te geven. Nog beter: schrijf ze op een post-it zodat je ze vaker tegenkomt.

 

6. Verras jezelf met iets liefs

Iets leuks, maar ook tijd kan iets zijn waarmee je lief voor jezelf bent. Telefoon uit, boekje erbij of je lievelingsgerecht koken. Tijd voor jezelf waarin jij iets doet waar je heel blij van wordt.

 

7. Doe iets waarvan je gaat lachen

Huppelen met je kind, een grappige film kijken, anderen de hele dag een lach geven…dingen die jou laten lachen, zorgen voor ontspanning en een heel fijn gevoel. Waar ga jij van lachen?

 

8. Plan iets leuks in je agenda

Alleen de voorpret van leuke dingen, het verheugen op iets, maakt je blij. Plan iets leuks: een dagje naar de stad, een etentje met een vriendin, een saunabezoek… Zet het in je agenda, dan kan je er nu al naartoe leven.

 

9. Maak een lijst met dingen waar je behoefte aan hebt en plan dit

Schrijf eens op wat je nodig hebt, waar je behoefte aan hebt. Dit kunnen materiële, maar ook immateriële dingen zijn als: tijd voor jezelf, een knuffel, aandacht. Geef jezelf nu iedere week één iets van deze lijst. Dit kun je zelfs verdelen met 1 keer in de maand iets materieels en de anderen keren immaterieels.

 

10. Ga eens in gesprek met jezelf

Neem eens een rustig moment en vraags eens aan jezelf hoe het met je gaat. Eigenlijk net zoals je bij een ander zou doen. Hoe voel je je? Waar worstel je mee? Ben je verdrietig? Ben je moe? Waar komt dit door, wat zit er dwars?
Vraag en luister naar jezelf. Zo leer je ook om te luisteren naar je gevoel.

 

Lief voor jezelf zijn is iets wat iedereen wel wat vaker mag zijn.
Ik ben heel benieuwd naar wat voor jou fijn is. En wellicht heb je nog meer suggesties. Laat het me weten hieronder bij de reacties.

Warme groet,
Sandra

Reactie verzenden