De kindhouding wordt in de yoga vaak tussendoor aangenomen als rust- ontspanningshouding. Het is een comfortabele houding, waarbij de strekking van de armen en rug een ontspannen uitwerking hebben.

Hoe ga je in de kindhouding?

Ga op de knieën zitten en zet de handen vóór de knieën op de grond.

Schuif de handen langzaam naar voren totdat het hoofd de grond voor de knieën raakt. Zorg dat het zitvlak tegen de hakken aan blijft. De buik en romp rusten nu op de dijbenen.

Blijf enkele minuten of langer in deze houding en adem rustig en diep.

Wanneer het zitvlak de hielen niet kan raken, plaats er dan een kussen tussen ter ondersteuning.

Waar is de kindhouding goed voor?

De wervelkolom wordt in de kindhouding uitgerekt en ontspannen. Deze houding zorgt voor concentratie en rust om ‘naar binnen’ te kijken. Het geeft een kalmerende en geestelijk stimulerende werking. Tegelijkertijd is deze houding ook een fijne compensatiehouding na een achterwaartse buiging.

Waar kan je op letten?

  • Blijf de aandacht tijdens deze houding richten op de ademhaling. En mocht je even zijn afgeleid, breng dan de aandacht weer terug naar de ademhaling.


Wil jij ook deze houding ervaren?

Al vanaf € 8,95 per maand heb je, waar en wanneer je maar wilt, onbeperkt toegang tot alle lessen van Online Yoga.

Sluit nu een abonnement af >

Reactie verzenden