De lotushouding is één van de bekendste yogahoudingen. Het is een houding die vaak wordt gebruikt om in te mediteren. Je zit stabiel, rechtop en kunt deze houding, wanneer je geoefend bent, langere tijd aanhouden zonder last te krijgen van ongemakken. Het is ook één van de lastigste yogahoudingen om mee te beginnen.

Om deze aan te leren is de halve lotus een goede opstap. Je lichaam went hierbij stap voor stap aan de houding. En bedenkt: met een langzame opbouw bereik je veel meer!

Hoe ga je in de halve lotus?

Ga met gestrekte benen op de grond zitten. Zorg dat je rechtop zit (leg indien nodig een kussen onder je zitvlak).

Buig de linkerknie en pak de linkervoet vast en leg deze met de voetzool zo hoog als mogelijk tegen het rechter dijbeen.

Buig de rechterknie en pak de rechtervoet vast. Leg de rechtervoet op het linkerbovenbeen met de hiel tegen de lies.

Maak de rug recht, druk de borst iets naar voren en de schouders iets naar achteren.

Buig de kin iets naar voren zodat de nek in het verlengde van de ruggengraat is. Leg de handen ontspannen op de knieën.

Doe de oefening aan beide kanten even lang.

Waar is de halve lotus voor?

Indien je gewend bent aan de halve lotus, wat enige training kan vragen, blijkt dit één van de meest ontspannen houdingen te zijn. Het lichaam zit vast en recht en het brengt rust in je hoofd. Dit komt door de stabiele en rustige zithouding.
Daarnaast rekt deze houding ook de heupen, bovenbenen, knieën en enkels.

Waar moet je op letten?

  • Luister naar je lichaam en forceer niets.
  • Zorg dat je goed met het zitvlak op de grond zit. Kan je hierbij niet rechtop zitten, verhoog het zitvlak (aan de achterkant) met een opgevouwen handdoek of een kussen.
  • Kantel het bekken iets naar voren, zodat er een kleine holling in de onderrug ontstaat. Zo zit je goed rechtop.

Let op! Wanneer je gerichte klachten hebt, bijvoorbeeld aan de voeten, enkels, knieën of het bekken, let er dan op dat je extra goed je grenzen aanvoelt. Je wilt de klachten niet verergeren.

Is de houding een stap te ver, dan is een alternatief de kleermakerszit of de perfecte houding.


Wil jij ook diverse yogahoudingen gaan ervaren?

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om met een goede basis aan de slag te gaan met yoga èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.