Al die gedachten…ik werd er horendol van…
Ik was zo’n bekende control-freak. Wilde graag alles zelf regelen, want dan wist ik zeker dat het goed ging. Het zorgde ervoor dat ik maar bleef malen, want ik moest overal op letten en rekening mee houden… Om gek van te worden! Gelukkig is dat nu voorbij: heerlijk!
Wil jij dat ook? Lees dan snel verder…

Gedachten

We worden er dagelijks mee geconfronteerd en dan zo een 50.000 keer per dag; gedachten. Een gedachte is iets waar je je even van bewust bent. Een gedachte is een onderdeel of het gevolg van het denkproces. Een gedachte kan zomaar opkomen vanuit het onderbewuste of voortkomen uit andere bewuste gedachten – de ene gedachte kan tot de andere leiden.

Je kunt je gedachten de vrije loop laten of bewust je aandacht ergens anders op richten. Hierdoor kun je je gedachten dus ook (leren) sturen.

Mijn belangrijkste yogales is geweest:

‘We hebben gedachten, maar we zijn onze gedachten niet.’

Wat er namelijk vaak gebeurd is dat we onze gedachten aannemen als waarheid en ons hiernaar gaan gedragen.

Bijvoorbeeld:
Je wordt al wat vermoeid wakker en wanneer je uit bed stapt stoot je je kleine teen tegen de poot van het bed (of het kozijn van de deur). Dit roept de gedachte op: ‘Zie je wel dit wordt een vervelende dag.’ Dit heeft invloed op hoe de rest van de dag verloopt, want alles wat er gebeurd wordt door die bril bekeken.

gedachten

Hoe kan het anders?

Wanneer je je bewust wordt dat jij zelf invloed hebt op je gedachten en wat hieruit voort komt, kan je dit dus ook gaan sturen. Je kunt namelijk altijd besluiten om iets anders te denken (en vaker te herhalen). Dus denk vooral aan dingen die je graag wilt, dat het je gaat lukken en dat je dit kan en leer jezelf positieve gedachten te creëren.

Daarnaast is het ook waardevol om die 50.000 gedachten per dag wat minder te laten worden. Dit geeft minder stress en meer rust in ons hoofd, wat weer positieve effecten heeft voor ons lichaam. Yoga, mindfulness en meditatie helpen hierbij. Door de ontspanning die het brengt, de focus op jezelf en de aandacht te hebben voor het ‘nu’ zal je merken dat dit de positieve gedachten versterkt en het malen stopt.

Het doen van ademhalingsoefeningen hierbij helpt. De focus op je ademhaling zorgt voor meer rust en ruimte in je hoofd.

Wil je dit ook ervaren? Vraag dan hieronder de ademhalingsoefening aan.

Warme yogagroet,
Sandra


Wil jij ook meer rust in je hoofd?

Laat dan je gegevens achter en start met deze oefening. Ik mail je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om dit in je leven te integreren èn je ontvangt de GRATIS ademhalingsoefening om een goede start te maken met loslaten.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Reactie verzenden