Dat yoga veel voordelen met zich meebrengt is bekend. Daar hoef je niet dagelijks een yogales voor te volgen.
Toch zijn er heel wat mensen die, wanneer ze begonnen zijn met yoga, dit elke dag doen. Is dat aan te raden?

Laat ik beginnen met vooropstellen dat iedereen zelf een bepaalde reden heeft om met yoga te starten. Soms wil iemand gewoon in de week één of twee keer een moment voor zichzelf. Hier kan je al heel wat voordelen uit halen. Sneller en makkelijker ontspannen, minder stress, even bijkomen van alle drukte en wat meer energie opdoen.

Er zijn ook mensen die een paar keer per week de dag starten of juist afsluiten met een yogales. Het is dan een heel fijn rustmoment om de dag te beginnen of af te sluiten.

 

De voordelen van elke dag yoga

Dagelijks een yogales doen geeft je ook dagelijks ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen. Het maakt je gefocust op dat moment en op jezelf en leert je stil te staan in het hier en nu. In het dagelijks leven neem je dit mee en leert het je focussen op wat voor jou belangrijk is. Het maakt je rustig en zorgt voor een betere concentratie.

Dit heeft dus niet alleen effect tijdens de yogahoudingen op de mat. Want wanneer je dit dagelijks voor jezelf creëert, heeft dit ook dagelijks effect op het verloop van je dag. Het stelt je in staat om rust te vinden, hoe druk een dag ook kan verlopen.

Daarnaast krijg je van een yogales energie, waardoor je kunt opladen na een slechte of te korte nachtrust of een vervelende situatie die energie heeft verbruikt.

 

Waar moet je op letten wanneer je dagelijks een yogales doet?

  1. Het allerbelangrijkste is luisteren naar de signalen van je lichaam. Wanneer je dit niet doet, kan dit overbelasting of blessures opleveren.
  2. Hierbij is het ook van belang om verschillende houdingen af te wisselen. Vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, staande-, zittende- en liggende houdingen, etc.
  3. Bouw een les rustig op. Een yogales heeft een bepaalde opbouw zodat je lichaam wordt opgewarmd en klaargemaakt voor bepaalde houdingen.
  4. En wanneer je met dagelijkse lessen gaat starten, maar dat geldt eigenlijk altijd; bouw je yogapractice langzaam op. Je hoeft niet meteen alle uitdagende houdingen te kunnen en ook niet de volledige tijd in een houding te blijven. Het komt weer terug bij punt 1: Luister naar de signalen van je lichaam. De vooruitgang komt vanzelf…


Wil jij ook ervaren wat dagelijks Yoga voor jou kan doen?

Vraag dan nu een GRATIS les aan van 30 dagen Yoga van Online Yoga. En doe alvast deze ervaring op.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.