Onze gedachtes zijn er altijd. We zijn er zo aan gewend dat we ze vaak ook geloven. We gaan ervan uit dat wat we denken de waarheid is. En daarmee  geven we onze gedachten een hele  grote invloed op ons dagelijks leven: in wat we doen en wat we voelen. 
Andersom is dat ook zo: ons gevoel triggert bepaalde gedachtes. Dit gaat zo automatisch.


Eén van de grootste cadeaus die je zelf kunt geven is meer controle over je gedachten. Want wanneer je deze leert sturen, heb je ook een grote invloed op hoe je ergens op reageert en hoe je je voelt.

Ik kreeg bijvoorbeeld gisteren een mail. Deze was niet eens direct aan mij geschreven, het was ter informatie. Er stond in: “In januari zal ik weer aanwezig zijn en zal ik of samen met Sandra …”
Het triggerde een gevoel bij mij, opeens vanuit het niets… een gevoel van onzekerheid. Zonder dat hier enige aanleiding toe was. De gedachte die er direct op volgde was: “O, zal dit dan ophouden…?” Want dat is iets wat ik helemaal niet zou willen.

Gelukkig weet ik, en heb ik dit al jaren geoefend en beoefend…, dat dit mijn brein is die dit doet. Er is een gevoel en dat triggert een gedachte. Net zo hard als dit andersom ook gebeurd. Want een gedachte roept ook een gevoel op. 

Ons brein vult lege gaten in 
Dus automatisch dacht ik “O, zal dit dan ophouden…?” en ging ik nog meer denken. Is er dan feedback gekomen, heb ik dan iets verkeerd gedaan, had ik dan dit…, had ik dan dat…” En dan neem ik direct het besluit: “STOP!”
Want ik weet dat ik (onbewust) een spelletje met mezelf speel. Hoe kan ik het op de slecht(st)e manier interpreteren? Gebaseerd op mijn onzekere gevoel.

Want ik weet dat ik gedachtes heb. Maar ik ben mijn gedachtes NIET. Ze hoeven helemaal niet waar te zijn, sterker nog: wat we vaak tegen onszelf zeggen is ONZIN.

Net als dat ik weet dat ik gevoelens heb. Maar ik ben mijn gevoelens NIET. Ze geven een signaal, maar ik kan zelf kiezen welke invulling ik daaraan geef.

Ik weet zeker dat dit soort situaties voor jou herkenbaar zijn. 
En door je hiervan bewust te zijn, neem je meer regie over je gedachten en gevoelens. Dat zorgt ervoor dat je zelf veel meer kunt sturen op hoe je dingen invult en dus ook ervaart.

Hoe doe je dat?

Stap 1: Bewust worden van je gevoel en je gedachten

Dagelijks hebben we zoveel gedachtes en gevoelens, waar we ons niet eens bewust van zijn. Door eens stil te staan bij “Wat denk ik nu eigenlijk?” , maak je je gedachten bewust. Net zoals dat bij je gevoel ook kan.

Stap 2: Helpt dit mij?

Vervolgens is het goed om jezelf af te vragen:  “Helpt dit mij?” en “Is dit eigenlijk waar? Hoe weet ik dat het waar is?”
Wanneer het antwoord “Nee” is, ga dan door naar stap 3…

De invloed van gedachten en gevoelens
    

Stap 3: Wat helpt me dan wél?

Als deze gedachte niet helpt, wat zou je dan willen denken wat je wél helpt? En dat hoeft niet meteen het tegenovergestelde te zijn… 

In mijn voorbeeld kan ik besluiten om te denken “Wat een onzin, natuurlijk zegt deze mail me dat niet…”  Maar hier zijn nog meer opties mogelijk. Ik kan ook denken “Als dit zo zou zijn, is dat dan erg?” of “Dat bedoeld hij vast niet, laat ik eens contact opnemen om te kijken wat hij dan bedoeld…” 

Deze opties geven ruimte en mogelijkheden. In plaats van dat ik iets vastzet door te denken “O jee…houdt dit dan nu op?”

En dat geldt ook voor mijn gevoel. Ik bemerkte dat ik me onzeker voelde. Hier kan ik me volledig in mee laten gaan en allerlei gedachtes laten triggeren. Waar ik voor koos was om me bewust te worden van dit gevoel. Hierdoor wist ik dat mijn gedachtes daar ook door werden getriggerd. Ik wist ook dat dit geen draagvlak had, dus in plaats van onzekerheid koos ik ervoor om een gevoel van vertrouwen te voelen dat altijd alles goed komt, hoe dan ook…

Lukt dit nou niet, dan is er nog een stap 3.2

Stap 3.2: Focus je op iets anders

Deze stap kan je doen wanneer het sturen van gedachten en gevoelens nog niet werkt. Het werkt overigens ook heel goed naast stap 3.1.

Wat je aandacht geeft dat groeit…

En door aandacht te blijven geven aan hetgeen wat je niet helpt, blijf je jezelf NIET helpen.
Door je aandacht te verleggen, je focus te verleggen, creëer je ruimte voor iets anders.

En dit is waar yoga dan weer een hele grote hulp is. Want tijdens yoga leer je steeds je aandacht terug te brengen naar de mat. Hoe doe je de yogahoudingen? Hoe voel je je? Waar is je ademhaling? 
Yoga brengt je veel meer in het moment.

Stap 4: Blijf deze stappen herhalen

Oefening baart kunst en zo is dat in dit geval ook. Toen ik dit net leerde was het echt nog niet zo vanzelfsprekend. Ik kon mezelf echt vastzetten. 
Door dit te gaan doen en oefenen, kreeg ik zoveel meer ruimte en rust.

Ik kreeg meer controle over mijn gedachten en gevoelens. Hoefde me niet meer mee te laten slepen in een achtbaan van emoties en een vol hoofd. 

Deze stappen zijn voor mij goud waard geweest! En ik hoop dat ze voor jou ook deze waarde krijgen…

Liefs,
Sandra

Reactie verzenden