Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. De laatste jaren wordt er steeds meer gekeken naar de connectie tussen body en mind. Niet zo verwonderlijk, want wanneer je dit meeneemt in je dagelijks leven, dan kan je zelf ook veel meer invloed hebben in hoe jij je voelt en wat er met jou gebeurt.

 

De invloed van emoties en gedachten

Emoties en gedachten hebben constant invloed op hoe je de wereld om je heen ervaart. Het beïnvloedt je lichamelijke functies als je hartslag, bloeddruk, slaappatronen, etc.
Stress bijvoorbeeld kan lichamelijke symptomen veroorzaken als bijvoorbeeld vermoeidheid of spierspanning, met als gevolg pijn in je hoofd, nek, rug of andere plaatsen.

Andersom heeft je lichaam ook invloed op wat je denkt en voelt. Wanneer je je fysiek niet goed voelt, dan is het geestelijk lastig om positief te blijven en je nog steeds opgewekt en fit te voelen.

Je lichaam reageert op de manier waarop jij je voelt, denkt en je gedraagt.

 

De kracht van negativiteit en positiviteit

Negatieve gedachten zorgen ervoor dat je lichaam hierin mee gaat. Spanning, stress, gevoelens van angst, slapeloosheid, pijn in buik…
Gelukkig werkt dat andersom ook zo!
Want positieve gedachten zorgen er andersom voor dat je lekkerder in je vel gaat zitten.

Door je er bewust van te zijn dat je lichaam en geest invloed op elkaar hebben, kan je zelf veel meer invloed hebben op hoe je je voelt en wat dat met jouw lichaam doet.

Met deze 7 stappen heb jij een positieve invloed op je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Het geeft je meer regie over jezelf en zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit.

 

1. Word je bewust van je gedachten

Je gedachten zijn er altijd. Eén van de grootste cadeaus die je zelf kunt geven is meer controle over je gedachten. Want wanneer je deze leert sturen, heb je ook een grote invloed op hoe je ergens op reageert en hoe je je voelt.

 

2. Zorg goed voor jezelf

Gezonde voeding, genoeg slaap en voldoende beweging zorgen ervoor dat je je niet alleen lichamelijk, maar ook emotioneel gezonder voelt.

 

3. Vind balans

In onze maatschappij zijn we ondertussen gewend aan het ‘moeten’ presteren en doorgaan en doorgaan. Werk, gezin, hobby’s, vrienden, Social Media…je hebt altijd wel iets te doen. Probeer dagelijks een half uur voor jezelf te vinden zonder telefoon, computer of anderen om je heen.  Zorg voor voldoende ik-tijd.

 

4. Oefen met je ademhaling

Ademhalen: we doen het de hele dag door, vaak zonder erbij stil te staan. Maar door je bewust te worden van je ademhaling, kun je juist invloed hebben op je lichaam en geest. Het verlaagt je stressniveau. Geeft meer rust en ontspanning in je lichaam en hoofd. Zorgt voor een betere concentratie en verminderd vermoeidheid en slapeloosheid.

 

5. Media

Het wordt niet vaak benoemd:  negativiteit van buiten is ook van invloed op jou… En kijk eens het journaal, open een krant, volg social media en je wordt veel geconfronteerd met de negatieve kijk van de wereld. Er is altijd was te klagen, te mopperen of iets waar we bang voor moeten zijn… Of toch niet? Neem zelf deze regie en bepaal bewust wat je wel of niet binnen wilt laten komen.

 

6. Focus je op nu

Zorgen maken voor morgen, spijt hebben van dingen uit het verleden…het helpt je niet. Het beïnvloed wel je lichaam en geest. Door niet/ minder te piekeren zal je veel meer kunnen genieten van de dingen om je heen. Gezonde voeding, genoeg slaap en voldoende beweging zorgen ervoor dat je je niet alleen lichamelijk, maar ook emotioneel gezonder voelt.

 

7. Oefen met yoga

Yoga laat je de connectie tussen je lichaam en je geest ervaren. Door yoga leer je om te luisteren naar je lichaam. Je leert je grenzen te voelen en deze te respecteren. Het laat je spanning herkennen en merken hoe je omgaat met deze situaties. Deze ervaringen neem je mee in je dagelijks leven. De yogahoudingen brengen zo lichaam en geest weer samen.

 

In welke situaties kan jij het gebruiken dat je meer regie en invloed hebt over de connectie tussen body en mind?
Laat het me weten in een reactie hieronder! 🙂

Warme groet,
Sandra


 

Wil jij gaan ervaren hoe je jouw lichaam en geest beter kan afstemmen met yoga? 

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.



Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.