De brug is yogahouding die vaak (ook buiten yoga) wordt uitgevoerd. De brug is een houding die veel voor je lichaamshouding doet. De voorkant van het lichaam wordt intensief gerekt en de achterkant van het lichaam versterkt. Daarnaast opent de houding de borstkas, waardoor de ademhaling meer ruimte krijgt.

Hoe voer je de brug goed uit?

Lig op de rug op de grond en plaats de voeten zo dicht als mogelijk bij de billen.

Adem in en til het bekken en de billen wervel voor wervel omhoog. Breng het bekken zo hoog als mogelijk. De schouders en armen blijven op de grond en de hielen staan recht onder de knieën.

Blijf even in deze houding voordat je weer wervel voor wervel afrolt.

Herhaal deze houding een aantal keer.

Waar is de brug houding goed voor?

Deze houding is een achteroverbuiging die niet alleen de rug versterkt, maar ook de been-, bil- en buikspieren. De brug is ook een heerlijke oefening om te ontspannen. De voorkant van het lichaam wordt intensief gerekt, de achterkant van het lichaam versterkt. Beenspieren worden goed doorbloed wat goed werkt tegen vermoeide benen.

Handig om te weten…

  • Zorg dat de nek niet belast wordt. Breng de kin, voordat je in de houding gaat, richting de borst zodat de nek vrij ligt.
  • De houding is ook dynamisch uit te voeren. Hierbij breng je op een inademing het bekken omhoog en op een uitademing rol je de rug wervel voor wervel terug op de mat.

Wil je wat extra uitdaging?

Wanneer je al wat meer yoga-ervaring hebt, kun je de brug versterken door de enkels met de handen vast te pakken. Een andere mogelijkheid is om één been recht naar boven uit te strekken om de kracht in het bovenlichaam en het onderste been te vergroten.


Wil jij de brug houding ook eens in een les ervaren?

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Reactie verzenden