Yoga is tegenwoordig vooral bekend om het stress verlagende effect en het verkrijgen van meer ontspanning en rust. Afvallen met yoga is dan ook niet iets waar men meteen aan denkt. Toch is het wel een vraag die ik geregeld krijg. In dit artikel kan je meer lezen over de effecten van de yogahoudingen op het proces van afvallen. Want dat het invloed heeft op het proces is wel iets wat zeker is… 

Hoe kan yoga helpen bij afvallen?

Yoga vraagt fysieke inspanning. Je verbruikt natuurlijk niet zoveel als hardlopen. Vooral niet omdat yoga een andere manier van inspanning vereist.
De inspanning tijdens een yogales zorgt ervoor dat je ongeveer 260 calorieën per uur verbrand. Vergelijk je dit met een wandeling dan staat een yogales van 1 tot 1,5 uur ongeveer gelijk aan een wandeling van een uur.

Ben je actief aan het afvallen en wil je zoveel mogelijk calorieën verbranden, dan is yoga niet de meest effectieve manier. Het levert je wel beweging en meer verbranding op. Yoga kan echter meer betekenen op een ander vlak van afvallen. Hierdoor kan je de calorieën die verbrand worden meer zien als bonus.

Wat namelijk meer meewerkt in het proces van afvallen is:

Yoga is stress-verlagend

Al vele onderzoeken hebben aangetoond dat yoga ervoor zorgt dat stress afneemt. Eén van de grote redenen waarom yoga steeds meer wordt beoefend.
Het verminderen van stress helpt indirect bij het afvallen. Stress is namelijk één van de redenen waarom mensen meer gaan eten. Het beoefenen van yoga zorgt voor de afname van stress en dit heeft veelal direct invloed op je eetgewoonte. Want calorieën die je niet binnenkrijgt, hoeven ook niet verbrand te worden…

Yoga ontwikkelt spieren

De houdingen die je tijdens yogalessen uitvoert zorgen voor meer spieropbouw op bepaalde plekken, dan dat je bij normale sporten gemiddeld zou ontwikkelen. Deze spieren, denk aan bijvoorbeeld de buikspieren, rugspieren en beenspieren, verbranden calorieën wanneer je ze gebruikt. Door een toename van je spiermassa zullen deze spieren ook meer calorieën verbranden dan anders het geval is. Dit is ook het geval wanneer je niet aan het sporten bent. Want het verbranden gebeurt niet alleen tijdens het doen van de oefeningen, maar ook tijdens gewone dagelijkse bezigheden.

Let wel, door yoga zal je er niet uit gaan zien als een bodybuilder. Het is zeker wel mogelijk dat je hierdoor een gezonder en strakker lichaam krijgt.

Yoga zorgt voor een betere ademhaling

Ademhaling neemt een belangrijke rol in tijdens yogalessen. Yoga leert je langzamer en dieper adem te halen. Hierdoor nemen de longen meer zuurstof op. Dit zorgt voor een betere opname van zuurstof in het lichaam, waardoor er een efficiëntere vetverbranding zal ontstaan. Het verbetert ook je uithoudingsvermogen waardoor je langer kunt sporten. Vaak zorgt dit voor meer plezier in de yogalessen waardoor je hier vaker zin in zal hebben. Indien je dit ook doet, verbrand je hierdoor weer meer calorieën en is de cirkel weer rond.

Je kunt dus stellen dat yoga een gunstig effect heeft op afvallen. Het is niet dé oplossing, maar draagt zeker bij. Ik zal je dan ook zeker aanraden om yoga te integreren in je dagelijks leven. Door regelmatig een yogales te doen, zal je de positieve effecten gaan ervaren. Lukt het niet om elke dag tijd vrij te maken, helemaal niet erg. Zelfs al doe je het een paar keer per week, dan zal het al een merkbaar effect hebben.

Let wel: het lichaam heeft even de tijd nodig om zich aan te passen. Je zult merken wanneer je in het ritme zit, je het steeds leuker gaat vinden en het steeds makkelijker gaat. Dus ga lekker met yoga aan de slag…


Wil jij ook deze opbouw en inhoud van yoga ervaren?

Laat dan je gegevens achter. Dan mail ik je regelmatig nieuwe tips en inspiratie om met een goede basis aan de slag te gaan met yoga èn ontvang je de GRATIS proefles.

privacy Ik ga zorgvuldig om met je e-mailadres.

Reactie verzenden